Wieża Błaznów

Dyskusje na tematy związane z Andrzejem Sapkowskim (i wiele innych)
Dzisiaj jest 28.04.2024 @ 19:01:19

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: 11.10.2007 @ 13:25:38 
Witam,

Ku mojej rado?ci trafi?am na tak? stron?:
http://www.geralt.pl/index.php

Zycz? mi?ych wra?e? i wyboru jednego, s?usznego kandydata ;)



Lioness
***********************
Iwona Rosa


Na górę
  
 
Post: 11.10.2007 @ 14:12:04 
Iwona R <rosita@ibb.waw.pl> wrote:

> Ku mojej rado?ci trafi?am na tak? stron?:
> http://www.geralt.pl/index.php
>
> Zycz? mi?ych wra?e? i wyboru jednego, s?usznego kandydata ;)

Ej, no! Ju? wczoraj o tym pisa?em ;-)

W w?tku [sapek] Geralt na premiera!!!

Pozdrawiam
--
Vava
Wawrzyniec ?urowski
Victoria vale, et ubique es, suaviter sternutas


Na górę
  
 
Post: 11.10.2007 @ 16:21:35 
Witaj,
Twego maila, moja poczta wrzucila w spam- nie wiem czemu, wiec
dla pewnosci zalo?y?a filtr na s?owo  [sapek], teraz nie powinno mi nic
umyka? .



Teraz wsio jasne :/





******************
Iwona /   Lioness


Na górę
  
 
Post: 11.10.2007 @ 16:44:03 
Dla ch?tnych - z obrazkami:
http://gospodarka.gazeta.pl/technologie ... 67356.html[1]

Dla leniwych - do poczytania:

Wied?min. Ja ju? gra?am
Patrycja Rodzi?ska
2007-10-11, ostatnia aktualizacja 2007-10-11 09:15

Kilkana?cie dni przed premier?, która odb?dzie si? 26 pa?dziernika, mia?am
okazj? zagra? przez kilka godzin w prawie doko?czon? wersj? Wied?mina Na
miejsce akcji, twórcy wybrali znane z sagi Sapkowskiego pa?stwo króla
Foltesta - Temeri?. Ju? za same dialogi gra zas?uguje na kategori? wiekow?
18+.

 
Od 2003, gdy CD Projekt og?osi?, ?e jego nowe studio deweloperskie CD
ProjektRed rozpoczyna prace nad Wied?minem , wielu zak?ada?o si?, czy gra
ujrzy ?wiat?o dzienne. CD Projekt zrobi? sobie niechc?cy marketingow?
krzywd?ujawniaj?c prace nad gr? tak wcze?nie. Przez cztery lata gracze
zerkali Red Studio przez rami? przest?puj?c z nogi na nog? ze
zniecierpliwienia, a im d?u?ej czekali, tym wi?ksza wzbiera?a niepewno??, co
do efektu ko?cowego historii o wied?minie Geralcie.

Przez te cztery lata zmienia?y si? koncepcje gry, od bohatera, wszak nie
by?ooczywistym, ?e b?dzie nim sam Geralt z Rivii, po gatunek. Szcz??liwie
twórcy na cRPG (komputerowa gra fabularna) sko?czyli swoje poszukiwania.

Gra fabularna to gatunek, który poch?ania du?o czasu, co najmniej dwa, trzy
lata. I pieni?dzy. Na szcz??cie, tych drugich nie zabrak?o, a to dzi?ki 15
mln z?otych zainwestowanych w gr? przez francuskiego wydawc? Atari. CD
Projekt wy?o?y? na start 7 mln z?otych, tak wi?c ca?y bud?et zamkn?? si? w
kwocie 22 mln z?otych, co jak na gr? wyprodukowan? w Polsce jest znaczna
sum?, wszak superprodukcja Ogniem i Mieczem Hoffmana mog?o poszczyci? si?
porównywalnymi ?rodkami finansowymi.

Kilkana?cie dni przed premier?, która odb?dzie si? 26 pa?dziernika, mia?am
okazj? zagra? przez kilka godzin w prawie doko?czon? wersj? Wied?mina ,
cho?w?a?ciwszym okre?leniem by?oby rzuci? okiem na produkcj? Red Studio, bo
owe kilka godzin wobec 90 godzin rozgrywki, które oferuje Wied?min , to
doprawdy niewiele.

Sapkowski pomaga?

?wiat Wied?mina ?yje w?asnym ?yciem, a Geralt jest jego cz??ci?. To du?a
przestrze?, któr? mo?na porówna? z Gothic III . Na miejsce akcji gry,
twórcywybrali znane z Sagi o Wied?minie le??ce na po?udniowym brzegu Pontaru
pa?stwo króla Foltesta - Temeri?. Przy tworzeniu map Temerii designerom Red
Studio pomóg? sam autor ksi??kowych przygód Geralta - Andrzej Sapkowski,
który udziela? wskazówek i wy?apywa? b??dy.

Po filmowej traumie, najbardziej obawia?am si?, ?e Red Studio sp?yci fabu??
do minimum, skupiaj?c si? na efektownej walce. Na podstawie kilku godzin
grania, mog? postawi? wst?pn? hipotez?, ?e i owszem kr?cenie m?ynków
srebrnymmieczem, to rzecz istotna i przyjemna, lecz na szcz??cie drugorz?dna
wobec rozbudowanej fabu?y.

Wied?min nie pami?taj?cy swojej przesz?o?ci, powraca z za?wiatów w pi??
latpo Wielkiej Wojnie. Z miejsca zostaje wci?gni?ty w intrygi polityczne i
wojn? ludzi z nielud?mi. Nie posiadaj?c wspomnie? mo?e sta? si? ?atwym
przedmiotem manipulacji. Fabu?a, oprócz miejsca akcji, nawi?zuje do prozy
poprzez znane czytelnikom sytuacje i postaci. Spotkamy bardzo wielu starych
znajomych Geralta jak Triss Merigold, Jaskra, Pani? Jeziora, Add?, Shani,
króla Foltesta, starego Vesemira, Leo, Lamberta, Eskela. Jednak, aby zagra?
nie trzeba zna? Sagi. Amnezja Geralta u?atwia wyja?nienie wielu w?tków.

Co wi?cej, Wied?min daje mo?liwo?? dokonywania wyborów. Konsekwencje
czynówgracza, s? opó?nione w czasie i ujawniaj? si? po wielu godzinach gry.
Decyzje gracza wp?ywaj? bezpo?rednio nie tylko na Geralta, lecz na
otaczaj?c?go rzeczywisto??. Decyduj?c si? zabi? paskudnego typka b?d?cego
przyjacielem prostytutki Carmen, której Geralt pomaga? niegdy? w opresji, w
kolejnym akcie gry staje si? jej wielkim wrogiem. Wszystko to sprawia, ?e
grajest nieliniowa i mo?na j? zako?czy?, jak podaj? twórcy, na trzy ró?ne
sposoby.

To wied?min. Trza dziewki chowa?.

Za same tylko dialogi gra zas?uguje na kategori? wiekow? 18+. Soczysty, ?ywy
j?zyk, utrzymany w klimacie prozy Andrzeja Sapkowskiego. Miejscami na tyle
dosadny, by policzek obla? si? rumie?cem. W grze nie brakuje odniesie? do
rzeczywisto?ci. Jeden z NPCów (Non Playable Character, posta? niezale?na,
któr? gracz nie mo?e kierowa?) nad szklanic? piwa wykrzykuje: Wsz?dzie
korupcja. Gdzie jest prawo i sprawiedliwo??? , b?d? Ty wied?minie lepiej
uwa?aj, bo na dowcipy polityczne te? mamy paragraf .

Równie? dubbing od najwa?niejszych, po przypadkowo napotkane postaci, jest
utrzymany na wysokim poziomie. Nieanga?owanie znanych nazwisk, by?o decyzj?
trafn?, szczególnie w przypadku Wied?mina, który w polskiej wersji j?zykowej
przemówi? g?osem aktora Jacka Rozenka, g?osem g??bokim i cynicznym.

Gra otrzyma?a kategori? 18+ równie? z innych wzgl?dów. Przemoc, alkohol i
erotyka. W zwi?zku ze swoim zawodem wied?min nie uniknie rozlewu krwi. W
wersji niemieckiej CD Projekt musia? ocenzurowa? Witchera (pod tak? nazw?
grafunkcjonuje na zagranicznych rynkach) i tak oto niemieccy gracze b?d?
przelewa? zielon? krew. Ameryka?skie prawo i obyczajowo?? nie ma z kolei
problemów z odcinaniem g?ów przeciwnikom, lecz z negli?em. Dla unikni?cia
kategorii tylko dla doros?ych , co by?oby jednoznaczne z dystrybucj? gry w
sex-shopach, producent musia? ubra? co poniektóre bohaterki. Geralt jaki
jest, ka?dy widzi. Trunkiem nie pogardzi, co mo?e sko?czy? si? mnogo?ci?
widzianego obrazu i pot??nym kacem. I karczmian? bijatyk? te? nie,
szczególnie gdy mo?na nieco zarobi?. Damskiego towarzystwa równie? nie unika
kolekcjonuj?c karty z wizerunkami zdobytych pa?.

Aby uzyska? informacje, Geralt cz?sto zmuszony jest postawi? kilka kolejek
swoim informatorom, którzy maj? sprecyzowane upodobania, co do trunków.
Próbuj?c przekupi? jednego z tawernianych go?ci piwem, us?ysza?am, dok?d
mog?sobie z tym piwem poj??. Niestety, pan pija? wy??cznie wódk?, a mnie nie
by?o na ni? sta?. Pieni?dze zdobywa si? wype?niaj?c questy (zadania),
zbieraj?c fanty, wygrywaj?c bójki na pi??ci, b?d? graj?c w wyj?tkowo
urokliw?mini gr? w ko?ci z hazardzistami czy prostytutkami.

Mnogo?? questów, które oferuje gra pomaga uporz?dkowa? dziennik. Ka?de
zadanie, na ka?dym ze swoich etapów jest w nim chronologicznie odnotowane i
wyja?nione. By nie kluczy? po Temerii, miejsce do którego nale?y dotrze?
wskazuje punkt na mapie, lub radarze.

Srebrny miecz na potwory

Jej wysoko??, królewska córka przekl?ty nadb?kart, ma cztery ?okcie
wzrostu,przypomina bary??, ma mord? od ucha o ucha, pe?na z?bów jak
sztylety . Tak, zamienion? w strzyg? córk? króla Foltesta, wyobra?a? sobie
Andrzej Sapkowski. Graficy Red Studio wzi?li sobie do serca ksi??kowe opisy
potworów. Efekt, nawet dla spaczonej grami wyobra?ni, przera?aj?cy. Jednak
nie mog? odmówi? trafno?ci, z jak? graficy sportretowali strzyg?, z któr?
Geraltowi przyjdzie znów spotka? si? po zmroku. Jak te? trafno?ci w
przedstawieniu innych paskud typu ghul, graveir, kuroliszek, wiwerna,
przeraza, fledder zwany latawcem, kikimora, ko?ciej, utopiec...

Wszystkie napotkane stworzenia wraz ze szczegó?owym opisem trafiaj? do
Bestariusza, gdyby gracz chcia? dowiedzie? si?, czym nale?y napotkan?
potwor?potraktowa?. Intuicyjnie, srebrnym mieczem. W trakcie rozgrywki
Wied?min mo?e dokszta?ci? si? czytaj?c ksi??ki, dzi?ki którym zyskuje
wi?ksz?wiedz? o potworach, b?d? sporz?dzaniu magicznych mikstur.

Potwory atakuj? znienacka, na szcz??cie gdy w pobli?u pojawi si? zagro?enie,
wied?mi?ski medalion w kszta?cie wilczego ?ba, zaczyna energicznie wibrowa?
na ekranie. Medalion mo?na zaprogramowa? tak, aby drga?, gdy w pobli?u
znajdzie si? albo potwór, albo z?owroga magia.

Wied?min, wyj?ciowo, pos?uguje si? dwoma mieczami, które nosi na plecach.
Stalowym na ludzi oraz srebrnym, wied?mi?skim, zarezerwowanym na stwory,
których ?elazem nie sposób poskromi?. Jednak to nie koniec. Geralt mo?e
walczy? przy pomocy zdobycznej broni jak np. siekiera, katana, a w razie jej
braku nawet pochodni. Walka odbywa si? w czasie rzeczywistym i wyznacza j?
swoisty rytm. Ruchy w walce zosta?y stworzone przy pomocy techniki motion
capture przy udziale profesjonalnych szermierzy, st?d ciosy, ciecia,
pchni?cia musz? by? precyzyjne i wykonane w okre?lonym czasie, a nadmierne
klikanie myszk? na przeciwnika, nie zaowocuje skutecznym atakiem. Gwoli
jasno?ci, w grze sterujemy myszk?, klawiatur?, b?d? jednym i drugim.
Walczy?,obydwoma mieczami mo?na w trzech trybach ataku: szybkim - idealnym
naprzeciwnika o wiotkiej posturze. Mocnym - ciosy s? wolniejsze, lecz
wyrz?dzaj? wi?ksz? szkod? du?ym oponentom. Trzecim jest atak grupowy. Pomys?
przydatny, gdy na Geralta swo?ocz naciera kup?, co zdarza si? nagminnie. W
razie k?opotów, w trakcie walki mo?na skorzysta? z opcji aktywnej pauzy, by
wypi? np. eliksir poprawiaj?cy zdolno?? regeneracji. Przydaje si? te? zmiana
rodzaju kamery: z typowej kamery izometrycznej na rzut izometryczny z
mo?liwo?ci? zmiany jej wysoko?ci przy pomocy myszy.

Miecz to nie wszystko

Bezrozumna walka jest gwarantem komunikatu Wczytaj ponownie gr? . W trakcie
walki, stosownie do sytuacji trzeba zmienia? jej styl, - najwygodniej przy
pomocy klawiszy Z, X, C. Klikanie myszk? na ikonki, by zmieni? styl, bo i
takmo?na, polecam tylko opanowanym. By zwi?kszy? obra?enia przeciwnika, na
g?ownie miecza mo?na nak?ada? trucizny. Wraz z rozwojem gry, Geralt nabywa
umiej?tno?ci szermierczych, dzi?ki którym atak staje si? d?u?szy, silniejszy
i bardziej precyzyjny. Oprócz zgrabnego wymachiwania mieczem, przydatnym
trikiem jest pi?? znaków wied?mi?skich: fala uderzeniowa aard, ognista kula
ingi, bariera ochronna quen. Geralt mo?e narysowa? na ziemi znak yrden -
pu?apk?, a w ko?cu przy pomocy znaku axii przej?? kontrol? nad ofiar? o
s?abej psychice. Dobrze jest zadba? o rozwój znaków wied?mi?skich, dzi?ki
czemu np. promie? ra?enia ognistej kuli zwi?ksza si? dwukrotnie.

Wszelki rozwój Gerlata odbywa si? na zasadzie drzewka . Decyduj?, którym z
poszczególnych charakterystyk jak np. inteligencja, si?a, walka srebrnym,
stalowym mieczem przyzna? br?zowe, srebrne i z?ote talenty zdobywane w
trakcie gry. Stawiaj?c na inteligencj?, mog? przygotowywa? skuteczniejsze
eliksiry. Geralt, dzi?ki zmutowanemu organizmowi, mo?e pi? silnie toksyczne
eliksiry zwi?kszaj?ce jego mo?liwo?ci w trakcie walki jak np. pozwalaj?cy
widzie? w ciemno?ciach kot , czy zwi?kszaj?cy si?? grom . Przygotowanie
takiej mikstury mo?liwe jest tylko w trakcie medytacji i wymaga znajomo?ci
receptur zawartych w ksi??kach, a tak?e odpowiednich sk?adników. Jednak nic
po nich, gdy w ekwipunku wied?mina zabraknie bazy ka?dego eliksiru - mocnego
alkoholu.

Nie maj?c z pocz?tku gry ?adnej receptury, lecz kilka przypadkowych
sk?adników, uwarzy?am w?asny magiczny napitek i...prawie zabi?am Geralta.
Ekspermentowanie sko?czy?o si? konieczno?ci? wypicia odtrutki. Nie by?o ?le.
Mog?am wszak zobaczy? Wczytaj ponownie gr? . Podobnie jak w prozie
Sapkowskiego, nadu?ywanie nawet tych eliksirów, które zosta?y przygotowane
wed?ug alchemicznych prawide?, bywa zgubne.

Wied?min powsta? na zmodyfikowanym w 90% wersji silnika BioWare Aurora. Na
tyle zmodyfikowanej, ?e otrzyma? nazw? Aurora 2007. Korzysta te? z
zaawansowanego silnika fizycznego - Criterion Karma. Oprawa graficzna tej
gry, fantastyczny ?wiat utrzymany w klimacie ?redniowiecza, dopieszczone
wn?trza pomieszcze?, animacja bohaterów, ciep?e barwy, ?wiat?a i cienie,
odk?adaj?c na bok fakt, ?e to nasz polski Wied?min , jest po prostu dobra.
Razem z ambientow? muzyk? Adama Skorpika Skorupy i Paw?a B?aszczaka,
tworzyten Sapkowski klimat, do którego twórcom filmu nie uda?o si?
nawi?za?.

Micha? Kici?ski, szef CD Projekt, zapewnia, ?e w Polsce, Czechach, Niemczech
i Rosji Wied?min jest bardzo dobrze odbierany. Mo?na za?o?y?, ?e w tych
krajach gra odniesie sukces, wszak s? to ogniska rynku PC-owego, graczy
ceni?cych sobie RPG, a na dodatek znaj?cych proz? Andrzeja Sapkowskiego. Nie
wiadomo jednak jak zareaguj? na Wied?mina ameryka?scy gracze (ameryka?ski
serwis o grach GameSpy wystawili grze Gothic III ocen? rz?du 30%
podkre?laj?cbrak zrozumienia dla popularno?ci tego RPGa w Europie), a to od
nich w du?ej mierze b?dzie zale?a? sukces finansowy produkcji i to czy plan
CD Projektu spe?ni si? i Witcher sprzeda si? w milionie egzemplarzy.



Pozdrawiam
Iskra


--- Links ---
1 http://gospodarka.gazeta.pl/technologie ... 67356.html


Na górę
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group